Tekijästä
Olen Anne Puolakanaho, Kevytmielen lähettiläs ja hyväksyvän tietoisuuden fasilitaattori sekä digitaalisen näkyvyyden tuottaja , CEO
yrityksessäni Kevytmieli.
Ammatilliselta taustaltani olen tietoisuuden tutkija sekä elinikäisen kasvun ja kehityksen asioihin perehtynyt psykologi (PsT, KEHKA-PsL).
Lukuisat koulutukset ja omakohtaiset kokemukset tietoisuuden merkityksestä ovat ohjanneet minua kehittämään työkaluja ja menetelmiä, jotka edistävät laaja-alaisesti luovuutta ja hyvinvointia sekä auttavat elämän suunnan kirkastamisessa.
Viime vuosikymmeninä olen luonut ja tutkinut (digitaalisia) HOT-, Mindfulness- ja Soulfulness-pohjaisia ohjelmia, jotka tukevat sisäistä kasvua, luovien potentiaalien käyttöönottoa ja uudistumista. Tästä on hyötyä monella tavalla myös työmaailmassa.
Nyt sovellan oppimaani Kevytmielen palveluissa: asiakastyössä videopodcastien ja muun audiovisuaalisen materiaalin tuottajana sekä valmentajana, kouluttajana toimiessani ja verkkotuotteiden luojana.
Koulutus ja taidot
- Digitaalisen sisällön tuottaja (ollut osa työtäni tutkijan alkutaipaleelta lähtien)
- Psykologian tohtori (PsT, 2007, JYU)
- Kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi ( KEHKA-PsL, 2001, JYU).
- Psykologian maisteri (PsM, 1996, JYU).
- Psykologian alan toiminimiyrittäjä (Aprica /Kevytmieli, 2007-)
- Tietoisuustaitoihin (mindfulness) pohjautuvien ohjelmien suunnittelija, ohjaaja ja tutkija (alkaen 2013, JYU)
- Hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisten (HOT-) menetelmien asiantuntija ja tutkija (alkaen 2013, JYU)
- Soulfulness-menetelmien kehittäjä (alkaen 2022 )
- Työnohjaajapätevyys: Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen (VAVU)- koulutus 2003, JKLMLK)
- Yhteisöhoidon 2-vuotinen koulutusohjelma (2002, Yhteisöakatemia)
- Harrastuksia, joiden oppeja sovellan töissäni: TRE, Jooga, ChiQung, Tantrinen työskentely
Tutkimukset osoittavat, että hyväksyntään ja tietoisuustaitoihin sekä oman käyttäytymisen muuntamiseen tähtäävät lyhyetkin harjoitukset ja ohjelmat
* lievittävät erilaisia psykologisia ja fyysisiäkin oireita samalla kun lisäävät laajalti hyvinvointia,
* vahvistavat yhteyttä omaan autenttiseen ydinolemukseen ja
* lisäävät iloa ja eloa - luovat kevytmieltä!
Julkaisuja suomeksi
Puolakanaho, A ym., (2023). Nuorten Kompassi -hyvinvointiohjelma: Opas nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. NMI. https://koju.nmi.fi/tuote/nuorten_kompassi/
Puolakanaho, A., & Nuorten Kompassi –tutkimustiimi (2020). Nuorten Kompassi – esittelyvideo nuorille (https://youtu.be/hhQmaomTi6w) ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille (https://youtu.be/Ew5s-IzNUxM)
Puolakanaho, A. & Nuorten Kompassi –tutkimustiimi (2018-2021). Digitaalisen Nuorten Kompassi –hyvinvointiohjelman suunnittelu (https://nuortenkompassi.fi)
Puolakanaho, A., ym. (2019). HOT-pohjaiset verkko- ja mobiili-interventiot nuoren koulutyön tukena. Psykologia, 54, 23-45.
Tiedejulkaisuja
Puolakanaho, A., ym., (2023). Temperament and symptoms of stress and depression among adolescents: The mediating role of psychological flexibility. Journal of Affective Disorders Reports, 100493.
Puolakanaho, ym.,(2020). A psychological flexibility -based intervention for burnout: A randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science, 15, 52-67. DOI: 10.1016/j.jcbs.2019.11.007
Puolakanaho, A., ym., (2019). Reducing Stress and Enhancing Academic Buoyancy among Adolescents Using a Brief Web-based Program Based on Acceptance and Commitment Therapy: A Randomized Controlled Trial. Journal of Youth and Adolescence, 48 (2), 287-305. DOI:10.1007/s10964-018-0973-8
Puolakanaho, A., ym. (2018). Burnout-related ill-being at work: Associations between mindfulness and acceptance skills, worksite factors, and experienced well-being in life. Journal of Contextual Behavioral Science. 10, 92-102. DOI:10.1016/j.jcbs.2018.09.003
Puolakanaho, A., ym. (2007). Very early phonological and language skills: estimating individual risk of reading disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(9), 923-931. DOI:10.1111/j.1469-7610.2007.01763.x
Puolakanaho, A., ym.,(2003). Assessment of Three-and-a-Half-Year-Old Children´s Emerging Phonological Awareness in a Computer Animation Context. Journal of Learning Disabilities. 5, 416-423.